Wednesday, December 19, 2012

4 Langkah Mudah Untuk Kulit Sihat & Menawan


Kulit terdiri daripada lapisan-lapisan yang masing-masing terkandung di dalamnya komponen-komponen yang memainkan peranan yang penting. Lapisan di luar dipanggil epidermis. Epidermis adalah sebahagian daripada kulit yang anda boleh lihat. Pada bahagian bawah epidermis, sel-sel kulit baru membentuk. Apabila sel-sel sudah terbentuk, ia mula bergerak ke arah atas epidermis anda. Proses ini mengambil masa kira-kira 2 minggu ke satu bulan. Seperti sel-sel baru yang terus bergerak ke atas, sel-sel tua berhampiran permukaan kulit mulai mati, naik ke permukaan kulit anda. Apa yang anda lihat di tangan anda (dan di mana-mana sahaja pada badan anda) adalah sel-sel kulit yang benar-benar mati.

Kulit Asas


Fungsi Kulit

Perlindungan: penghalang anatomi daripada patogen dan kerosakan antara persekitaran dalaman dan luaran badan; Sel-sel Langerhans pada kulit adalah sebahagian daripada sistem imun adaptif.

Sensasi: mengandungi pelbagai saraf yang bertindak balas terhadap haba dan sejuk, sentuhan, tekanan, getaran, dan kecederaan tisu.

Pengawalatur Haba : kulit mengandungi bekalan darah yang jauh lebih banyak daripada keperluan yang membolehkannya mengawal dengan tepat tepat kehilangan tenaga oleh radiasi, perolakan dan pengaliran.

Kawalan penyejatan: kulit menyediakan halangan yang agak kering dan separa-telap untuk menghalang kehilangan cecair.

Estetika dan komunikasi: orang lain melihat kulit kita dan boleh menilai mood, keadaan fizikal dan daya tarikan kita.

Penyimpanan dan sintesis: bertindak sebagai pusat penyimpanan untuk lipid dan air, serta bertindak untuk sintesis vitamin D oleh tindakan UV pada bahagian-bahagian tertentu kulit.

Perkumuhan: peluh mengandungi urea, bagaimanapun kepekatannya hanyalah 1/130th daripada air kencing, maka perkumuhan melalui perpeluhan adalah fungsi sekunder kepada pengawalaturan suhu badan.

Rintangan air: kulit bertindak sebagai penghalang air supaya nutrien penting tidak dibasuh keluar badan.


Kepentingan Kebersihan kulit.

Kebersihan kulit yang betul adalah penting kerana kulit yang kurang bersih mengundang pembiakan organisma patogenik. Sel-sel mati yang sentiasa mengelupaskan dari epidermis bercampur dengan rembesan kelenjar peluh dan sebum serta debu yang ditemui di pori membentuk lapisan kotor pada permukaan kulit. Jika tidak dibersihkan, rembesan peluh dan sebum bercampur dengan kotoran dan kulit mati akan diuraikan oleh bakteria, menghasilkan bau busuk. Fungsi kulit terganggu apabila ia terlalu kotor, ia menjadi lebih mudah rosak, penurunan pembebasan sebatian antibakteria dan kulit yang kotor adalah lebih cenderung untuk mendapat jangkitan. Kosmetik harus digunakan dengan berhati-hati pada kulit kerana ini boleh menyebabkan reaksi alergi.



Empat Langkah untuk Kulit Sihat

Pembersihan. Cari Pembersih kulit yang bertindak balas dengan baik dengan kulit anda dan konsisten dengannya. Pilih pembersih dalam bentuk busa/cream jika anda mempunyai kulit kering atau pembersih dalam bentuk gel jika anda mempunyai kulit berminyak. Berhati-hati tidak membersihkan kulit terlalu kerap, anda hanya perlu untuk mencuci muka anda pada waktu malam untuk membuang solekan dan sapuan krim pelindung matahari, yang boleh menyumbat liang pori. Jika anda mempunyai kulit kering, gunakan krim sejuk. Gunakan air suam untuk melonggarkan kotoran dan liang tersumbat. Gunakan sedikit pembersih, dan kemudian bilas dengan air sejuk atau suam. Pada waktu pagi, percikan air suam adalah mencukupi. Jangan basuh muka anda dengan air panas atau sejuk (kedua-duanya boleh menyebabkan kapilari darah pecah).

Pengelupasan. Jika anda mula membuat proses pengelupasan kulit anda dengan betul, anda akan melihat perbezaan yang hampir serta-merta. Letakkan sedikit pembersih pada tuala lembap dan urut pembersih ke dalam kulit anda dalam gerakan membulat. Selepas bilas, apa-apa tanda kulit mati hilang. Anda juga boleh melakukan pengelupasan kulit melalui "microdermabrasion" kimia, dan Retinoids. Scrubs berfungsi untuk membuang lapisan atas sel-sel kulit mati yang cenderung menjadikan kulit anda kusam. Pastikan anda menggunakan scrub lembut dengan bijirin kecil. Bijirin Besar dalam scrub murah boleh memedihkan mata kulit dan menyebabkan lebih bahaya daripada baik. Retinoids (seperti Retin-A atau lebih pelembab Renova) juga bekerja dengan membuang lapisan atas sel-sel kulit mati di samping menjana kolagen dalam kulit.

Pelembab. jika anda mempunyai kulit kering, anda perlu melabur untuk Pelembap Asas. Berapa banyak anda perlu lembapan? Kulit anda akan memberitahu anda. Apabila kulit anda adalah ketat, ia akan cuba untuk mengeluarkan lembapan. Berhati-hati untuk tidak lebih melembabkan - ini boleh menyumbat liang pori anda.

 Pelindung Matahari. Punca utama kedutan adalah kerosakan dari sinaran matahari, jadi adalah penting untuk anda menggunakan pelindung matahari sekurang-kurangnya 30 SPF. Satu helah besar adalah untuk membeli dua pelembap: Satu untuk malam dan satu untuk siang yang mengandungi perlindungan UV. Jangan gunakan pelembap dengan perlindungan matahari pada waktu malam, pastikan ia mengandungi Mexoryl atau Helioplex.

Semua wanita mahupun lelaki berhak untuk mendapatkan kulit yang cantik. Semoga perkongsian hari ini bermanfaat buat semua.


Shared with LOVE by:
Iffah Anuar
Sumber dr : supplementklinik




Shaklee Independent Distributor Nor Hana Shaklee Independent Distributor Shaklee ID - 862687 Anda Berminat? utk sebarang pertanyaan / pesanan hubungi kami di : SMS/Whatsapp : 012 -3797372 Emel : sihatbooster@gmail.com Facebook : Nor Hana / Mohd Faiz Hashim * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...