Tuesday, October 9, 2012

Info Sihat : Ada Apa Dengan Kafein?


Saya telah beberapa kali ditanya kenapa tak boleh makan suplemen bersama dengan kopi ke teh ke atau minuman berkafein ? Kerana ramai yang bertanyakan soalan tu, saya pun cari la info dalam encik google. Inilah info secara ringkas berkenaan kafein....

Apa itu kafein?

Perkataan Kafein itu sebenarnya didapati daripada perkataan Perancis iaitu cafe' bermaksud kopi dan Jerman kaffe bermaksud kopi. 

Dari mana datangnya kafein?

Kafein boleh didapati daripada tumbuh-tumbuhan yang datang dari daun, benih dan juga buah tumbuhan tersebut. Ianya bertujuan sebagai racun semulajadi untuk makhluk perosak seperti serangga yang memakan tumbuhan tersebut.

Kafein kini mudah didapati daripada minuman dan makanan harian kita. Antaranya adalah kopi, teh, minuman bergas, minuman tenaga , coklat dan juga ubat-ubatan.

Efek kafein kepada kita...








"caffeine is diuretic, meaning it causes a person to urinate (pee) more. It's not clear whether this causes dehydration or not. To be safe, it's probably a good idea to stay away from too much caffeine in hot weather, during long workouts, or in other situations where you might sweat a lot."



" Caffeine may also cause the body to lose calcium, and that can lead to bone loss over time. Drinking caffeine-containing soft drinks and coffee instead of milk can have an even greater impact on bone density and the risk of developing osteoporosis."

Jadi, oleh sebab itu, kafein tidak di galakkan untuk diambil bersama suplemen. Ianya boleh menyebabkan seseorang itu kerap membuang air,dan zat-zat suplemen yang diambil tersebut akan kerap dibuang.

Bukannya tak boleh langsung untuk meminum minuman berkafein ni, cuma tidak digalakkan sahaja. Cadangan daripada saya adalah memakan suplemen dengan air kosong atau jus buah-buahan selepas 2-3 jam meminum minuman berkafein agar penyerapan khasiat suplemen tersebut dapat diserap secara optimum.

Sumber: 



Shaklee Independent Distributor
 Anda Berminat? utk sebarang pertanyaan / pesanan.
SMS/Whatsapp : 012 -3797372
Emel : sihatbooster@gmail.com
Facebook : Nor Hana / Mohd Faiz Hashim
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...